
Χθες, ο Δήμαρχος Άνδρου και πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Θεοδόσης Σουσούδης, έκανε, σε τηλεοπτικό σταθμό, μια σημαντική παρέμβαση που αντανακλά την πραγματικότητα όχι μόνο για το λιμάνι του Γαυρίου, αλλά και τα λιμάνια όλης της χώρας.
Πρόσφατα έκανα μια αναφορά στο τι σημαίνει νησιωτικότητα.
Θυμήθηκα, με αφορμή την παρέμβαση του δημάρχου, και την παρατήρηση πολλών καπετάνιων εδώ και χρόνια, ότι έχουμε προβλήτες και όχι λιμάνια.
Θυμήθηκα παιδάκι, στη Μήλο, να κατεβαίνω από την ανεμόσκαλα του «ΚΑΝΑΡΗΣ» σε βάρκα κι από κει στο μόλο. Και αργότερα το πρώτο «ΓΕΩΡΓΙΟΣ» να «πλευρίζει» για να κατεβάσει δύο αυτοκίνητα SAMSUNG της εποχής που χωρούσαν στην πλώρη.
Θυμήθηκα τα τραγούδια που όλα τα χείλη έχουν ψελλίσει με κορυφαίο στα δάκρυα το «Κάθε λιμάνι και καημός», σε στίχους του Πυθαγόρα και μουσική του Γιώργου Κατσαρού, τραγουδισμένο από τον Πάνο Γαβαλά και τη Ρία Κούρτη.
Θυμήθηκα, τώρα γράφοντας, δεκάδες πίνακες που περιγράφουν ολόκληρες ιστορίες από τον πολύβουο Πειραιά μέχρι τη γαλήνια Σύμη.
Χιλιοειπωμένα πράγματα, έρχονται όμως πάντα στην επικαιρότητα κατά τους θερινούς μήνες που η κίνηση αυξάνεται και, δυστυχώς, όταν συμβεί κάποιο ατύχημα.
Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι τα πλοία μεγαλώνουν και τα λιμάνια «στενεύουν».
Τι είναι όμως τα λιμάνια;
-Πύλες εισόδου επιβατών και εμπορευμάτων.
-Πύλες ιστορίας και πολιτισμού για κάθε νησί, ντυμένα με μύθους και σκληρές αλήθειες.
-Πύλες ονείρων για αμούστακα παιδιά που στην πορεία έγιναν σπουδαίοι ναυτικοί και κάποιοι εφοπλιστές.
Με άλλα λόγια, τα λιμάνια της Ελλάδας δεν είναι απλώς υποδομές. Είναι σύμβολα. Είναι φωνές του παρελθόντος και υποσχέσεις για το μέλλον.
Γιατί φθάσαμε στο 2025 με τις αυξημένες ανάγκες των τοπικών κοινωνιών αλλά και την μεγέθυνση του τουρισμού να μην έχουμε το αυτονόητο; Η ισοπεδωτική αντίληψη φταίει το κράτος (που φταίει διαχρονικά) καλύπτει ένα μικρό μέρος της αλήθειας.
-Η ασφάλεια και η περιβαλλοντική προστασία, είναι παράμετροι που κυριαρχούν στην εκπόνηση μελετών.
-Οι χρηματοδοτήσεις που απαιτούνται είναι γενναίες και κανένα κύμα δεν φέρνει εύκολα λεφτά.
-Η εκτέλεση των έργων, παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα σύγχρονα εργαλεία παραμένει εξαιρετικά δύσκολη λόγω του περιβάλλοντος που πραγματοποιούνται.
-Η πολυνησία σε Αιγαίο και Ιόνιο Πέλαγος δυσχεραίνει στην ταχύτητα, καθώς η κάθε τοπική κοινωνία θέλει εδώ και τώρα το «δικό της» λιμάνι αλλά η κεντρική διοίκηση έχει κάθε φορά τα δικά της κριτήρια προτεραιοποίησης.
Τι συμβαίνει στην Άνδρο;
Το νεοσύστατο Λιμενικό Ταμείο βρίσκει τον βηματισμό του, εμπλουτίζεται με ειδικούς και υπό τον προγραμματισμό, τις οδηγίες, επαφές, διεκδικήσεις του Δημάρχου θα έχει σύντομα ένα πολύ σύγχρονο λιμάνι, ικανό να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της νέας εποχής.
Η αντιπολίτευση δικαιούται να έχει όσες παρατηρήσεις θέλει. Έχει όμως και την υποχρέωση να συνδράμει με θετικότητα και ειλικρίνεια στην πορεία του νησιού προς το μέλλον.
Γιάννης Βαθυάς